Koncert promujący twórczość Stanisława Moniuszki, upamiętniający 200. rocznicę urodzin kompozytora!


12 maja (niedziela), godz. 19:00 – koncert promujący twórczość Stanisława Moniuszki, upamiętniający 200. rocznicę urodzin kompozytora.

Chór Akademicki Uniwersytetu w Białymstoku, włączając się w obchody Roku Stanisława Moniuszki i świętowanie 200. rocznicy jego urodzin, organizuje wraz Parafią Rzymskokatolicką św. Kazimierza Królewicza w Białymstoku 12 maja 2019r., o godz. 19:00, koncert promujący twórczość tego wybitnego kompozytora. Wydarzenie odbędzie się w kościele pw. św. Kazimierza Królewicza przy ul. św. Kazimierza 2 w Białymstoku. Chór pod dyrekcją dr. hab. Edwarda Kulikowskiego, prof. UwB wykona utwory a cappella oraz „Mszę łacińską Des-dur” Stanisława Moniuszki na solistów i organy. Partie solowe wykonają Agnieszka Panas (sopran), Urszula Bielenia (alt), Paweł Cichoński (tenor), Bogdan Kordy (bas), na organach zagra białostocki pedagog i organista – Józef Kotowicz.

Plakat koncertu:
12 maja 2019, 19:00
Dolny kościół św. Kazimierza w Białymstoku

Stanisław Moniuszko
utwory a capella,
msza łacińska Des-dur

Edward Kulikowski (dyrygent)
Józef Kotowicz (organy)
Agnieszka Panas (sopran)
Urszula Bielenia (alt)
Paweł Cichoński (tenor)
Bogdan Kordy (bas)
oraz Chór Akademicki Uniwersytetu w Białymstoku

wstęp wolny

I część – utwory a cappella

„Przylecieli Sokołowie” – sł. Jan Czeczot
„Pieśń do Matki Boskiej”- sł. Dorota Mindewicz
„Ojcze nasz” – sł. z Ewangelii wg św. Mateusza

II część„Msza łacińska Des-dur” na solistów, organy i chór.
Agnieszka Panas (sopran)
Urszula Bielenia (alt)
Paweł Cichoński (tenor)
Bogdan Kordy (bas)
Józef Kotowicz (organy)

oraz Chór Akademicki Uniwersytetu w Białymstoku
Edward Kulikowski (dyrygent)

Kyrie
Gloria
Graduale
Credo
Offertorium
Sanctus
Benedictus
Agnus Dei

Dolny kościół pw. św. Kazimierza Królewicza w Białymstoku,
ul. św. Kazimierza 2. Wstęp wolny.

Logo „Wschodzący Białystok”
Koncert zrealizowano przy udziale środków finansowych z budżetu Miasta Białegostoku
Logo Uniwersytetu w Białymstoku
Patronat Honorowy
Jego Magnificencji
Rektora Uniwersytetu w Białymstoku
prof. dr. hab. Roberta W. Ciborowskiego
Zdjęcie: Agnieszka Panas

AGNIESZKA PANAS (sopran)

Jest absolwentką dyrygentury chóralnej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (klasa prof. Wioletty Miłkowskiej). Obecnie studentka IV roku wokalistyki (klasa dra Aleksandra Teligi). Prowadzi ożywioną działalność koncertową, a także w zakresie nauczania śpiewu oraz kierowania zespołami. W sezonie artystycznym 2014/2015 przynależała do Chóru Przyoperowego Opery i Filharmonii Podlaskiej, wykonując dzieła oratoryjne i operowe. Wielokrotnie występowała wraz z czołowymi artystami scen polskich podczas Europejskiego Festiwalu Muzycznego „Gloria”. Od 2009 roku jest nieprzerwanie związana z Chórem Akademickim Uniwersytetu w Białymstoku. Od 2016 roku współtworzy żeński Kwartet Wokalny TRE DONNE, z którym koncertuje na terenie całego kraju pod opieką artystyczną Haliny i Aleksandra Teligów. Ponadto wykonywała partie solowe w utworach oratoryjnych i operowych, m.in.: „Mszy a-moll” i „Mszy e-moll” Stanisława Moniuszki, „Jolancie” Piotra Czajkowskiego (rola Laury). Zdobyła wyróżnienie i nagrodę specjalną podczas I Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego Dirigere e Cantare (Katowice 2018).

Zdjęcie: Urszula Bielenia

URSZULA BIELENIA (alt)

Naukę śpiewu rozpoczęła w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Ignacego Paderewskiego w Białymstoku w klasie prof. Violetty Bieleckiej. Aktualnie jest studentką śpiewu solowego pod kierunkiem ad. dra Aleksandra Teligi – UMFC Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku. W czasie nauki w PSM II st. należała do Chóru Przyoperowego OiFP. W czerwcu 2016r. uczestniczyła w nagraniach dzieła Feliksa Nowowiejskiego „Quo Vadis” wraz z Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej, we współpracy z Filharmonią Poznańską. Wykonywała partie solowe m.in. w „Messe breve” Charlesa Gounod’a, „Mszy e-moll” Stanisława Moniuszki, „Jolancie” Piotra Czajkowskiego (rola Marty). Od 2015 roku przynależy do żeńskiego Kwartetu Wokalnego TRE DONNE, który tworzą studentki ad. dra Aleksandra Teligi. W ciągu trzech lat działalności zespół wykonał wiele koncertów: „Bo to jest miłość…”, „Usta milczą, dusza śpiewa”, „Twoim jest serce me”, które odbyły się m.in. w Operze Śląskiej, Filharmonii Bałtyckiej, Warszawie, Białymstoku, Augustowie.

Zdjęcie: Paweł Cichoński

PAWEŁ CICHOŃSKI (tenor)

Ukończył Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną II st. W klasie organów prof. M. Terleckiej oraz studia na specjalności muzyka kościelna na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów prof. M. Czajki i dyrygowania prof. B. Goli. Ukończył również studia na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku w klasie śpiewu prof. C. Szyfmana oraz dra A. Teligi. W 2012 r. zadebiutował na deskach Opery Narodowej w spektaklu studenckim „Sen nocy letniej” B. Brittena w roli Flauta. Od 2016 r. pracuje w Chórze Opery i Filharmonii Podlaskiej. Wraz z Chórem OiFP wystąpił na XIV Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym „Chopin i Jego Europa” w Warszawie, w ramach którego w koncercie i nagraniach dwóch oper S. Moniuszki wykonał partie solowe: Gościa w „Halce” (w j. włoskim z zespołem Europa Galante pod batutą F. Biondiego) oraz Grzesia w „Strasznym dworze” (z Orkiestrą XVIII Wieku pod dyrekcją G. Nowaka).

Zdjęcie: Bogdan Kordy

BOGDAN KORDY (bas)

Absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie (1989). W roku 1990 rozpoczął pracę w Filharmonii Narodowej w Warszawie jako artysta chóru – bas. Z zespołem Filharmonii Warszawskiej występował również w charakterze solisty, m.in. w ramach koncertów jubileuszowych 50-lecia Chóru Filharmonii Narodowej. Od 2006 roku jest artystą Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Oprócz działalności chóralnej wykonuje oratoryjne partie solowe m.in. G. G. Gorczyckiego, „Completorium” Wolfganga Amadeusza Mozarta „Requiem”, „Missa Brevis”, „Msza Koronacyjna” oraz operowe m.in. Kaznodziei „Czarodziejski Flet”, Alcindoro „La Boheme”, służącego Flory „Traviata”, oraz musicalowe: Licytator, Lefevre, Buquet – „Upiór w operze”; Josek – „Skrzypek na dachu”; Markieł – „Doktor Żywago”. Przez kilka lat był pod opieką wokalną Dariusza Grabowskiego. Interesuje się również wykonawstwem muzyki dawnej. Występował pod kierunkiem Lilianny Stawarz, Agaty Sapiechy, Marka Toporowskiego. Koncertował z zespołem instrumentalnym Il Tempo, wokalnym Sine Nomine oraz Zespołem Muzyki Dawnej „Diletto”. Współpracuje z RIAS Kammerchor Berlin.

Zdjęcie: Józef Kotowicz

JÓZEF KOTOWICZ (organy)

Białostocki organista i pedagog. Wykłada w Zespole Szkół Muzycznych w Białymstoku w zakresie gry na organach i improwizacji organowej. Jako doktor habilitowany jest adiunktem na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie – Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku. Bierze udział w licznych krajowych i zagranicznych festiwalach organowych. Regularnie koncertuje w krajach skandynawskich, wielokrotnie występował w Słowacji, Niemczech, Irlandii, Włoszech, Litwie, Białorusi i Rosji. Pięciokrotnie odbył tournée koncertowe w USA. Jest laureatem Międzynarodowego Konkursu Organowego w Kamieniu Pomorskim (1994). Ma w swoim dorobku nagranie pięciu płyt CD. Jest członkiem Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej w Białymstoku. Kierownik artystyczny Katedralnych Koncertów Organowych, które odbywają się od 1996 roku w białostockiej bazylice katedralnej.

Zdjęcie: Edward Kulikowski

EDWARD KULIKOWSKI (dyrygent)

Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie i Podyplomowego Studium Chórmistrzowskiego Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, profesor na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu w Białymstoku. Od 1977 roku dyrygent i kierownik artystyczny Chóru Akademickiego Uniwersytetu w Białymstoku. Autor licznych utworów i opracowań chóralnych oraz laureat wielu nagród za działalność artystyczną. W 2016 roku odznaczony Srebrnym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” przyznanego przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.